De ins en outs van Google for Jobs
Als recruitment marketing-fanaten hielden wij bijna dagelijks in de gaten of er tekenen waren van Google for Jobs in ons eigen koude kikkerlandje. Na lange tijd speculeren was het afgelopen zomer dan eindelijk écht zo ver: Google for Jobs was in Nederland. 

Nu de recruitmentwereld al een aantal maanden daadwerkelijk in de weer is met Google for Jobs leek het ons tijd even de kennis op te frissen en eens terug te blikken op de afgelopen tijd. Ben jij na het lezen van deze blog wel toe aan wat meer advies rondom Google for Jobs of heb je behoefte aan een kritische blik op jouw gehele recruitmentstrategie? Neem gerust contact met ons op.

Google for Jobs in een notendop
Google for Jobs is een verbeterde weergave van vacatures binnen de zoekmachine van Google. Met andere woorden: een banenzoekmachine van Google. De vacatures die Google weergeeft bestaan uit een stuk tekst gevolgd door een aantal reviews over de werkgever. Die reviews komen vanuit bijvoorbeeld Indeed of Glassdoor.

Wil een werkzoekende solliciteren? Dan wordt hij of zij doorverwezen naar de website van de vacature. De vacatures van bijna alle Nederlandse jobboards worden weergegeven in Google for Jobs, maar ook jij kunt met je eigen corporate website gevonden worden door Google for Jobs. 

Gevonden worden in Google for Jobs
Als jij wilt dat jouw vacatures geïndexeerd worden door Google for Jobs is het belangrijk dat je bepaalde stappen doorloopt. Google wil namelijk dat jij gedetailleerde informatie aanlevert die gecodeerd wordt volgens de stappen van Google. Dat klinkt misschien als abracadabra, maar je zult zien dat het uiteindelijk goed te doen is. 

Google indexeert vacatures op basis van gestructureerde data. Dat is een stukje gestandaardiseerde code die wordt gebruikt om informatie over een webpagina te geven. Die code zorgt ervoor dat zoekmachines (zoals Google ;)) de inhoud van jouw website beter kunnen begrijpen. Zo kan de gestructureerde data gebruikt worden voor filters zoals de locatie van de vacature, functietitel en het vakgebied van jouw vacature. Als die data niet op orde is, wordt jouw vacature niet gevonden in Google for Jobs. 

Dat was het meest technische onderdeel van Google for Jobs. Om ervoor te zorgen dat dat technische onderdeel goed verloopt is het belangrijk dat jij (of jouw webbouwer) de codes op de juiste manier op de website plaatst. Meer daarover vind je in de volgende handleiding: https://developers.google.com/search/docs/data-types/job-posting. 

Waar moet je rekening mee houden?
Let goed op dat alle (of zoveel mogelijk) velden goed zijn ingevuld. Google heeft nou eenmaal nogal wat eisen. 

  1. De functietitel
    Dit is de titel van de vacature. Wees hierin duidelijk en niet ‘te hip’. Google gebruikt namelijk alleen industriestandaard vacaturetitels. Zo normaal mogelijk. Probeer daarnaast zo specifiek mogelijk te zijn, om jouw concurrentie voor te blijven.

  2. De publicatiedatum
    Met andere woorden de dag vanaf wanneer de vacature actief is.

  3. Jouw bedrijfsnaam

  4. De locatie 

De plaats waar de vacature zich bevindt, probeer hier ook weer zo specifiek mogelijk te zijn. Termen als “Regio Rotterdam” zijn veel te breed!

  1. Het salaris
    Helaas, met “marktconform” kom je niet weg op Google. Wat wel kan is een indicatie geven in de vorm van een salarisrange. 

  2. Soort dienstverband

Wees concreet in het contracttype voor deze vacature. Gaat het om een stage, is het vrijwilligerswerk, een fulltime baan of een parttime baan?

  1. Een omschrijving van de vacature

Last but not least, de vacaturetekst. Inmiddels weten we wel hoe belangrijk een pakkende vacaturetekst is. En daar is Google het mee eens. Goed om te weten is dat niet de volledige tekst in Google wordt vertoond, enkel de eerste 10 tot 25 regels. Het is dus extra belangrijk om een goede introductie te schrijven. Welke werkzaamheden vallen onder deze functie? Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit? Waarom ben jij zo’n toffe werkgever? Zorg dat de vacaturetekst van hoog niveau is!

Wat hebben we nou echt aan de komst van Google for Jobs?
Wat zijn dan eigenlijk voor de werkzoekende en de werkgever de voordelen van Google for Jobs? 

Het merendeel van de werkzoekenden begint zijn of haar zoektocht naar een baan in Google. Nu Google for Jobs ook de Nederlandse markt bedient kan een werkzoekende razendsnel interessante vacatures vinden. Verder geeft het een werkzoekende de kans om direct door te klikken naar de website van de vacature om te solliciteren. 

Voor bedrijven is Google for Jobs vooral interessant omdat de belangrijkste aspecten van jouw vacature als eerste worden vertoond binnen de zoekresultaten van Google. De vacaturetekst wordt in principe leidend, hierdoor is het mogelijk om ook organisch boven jobboards vindbaar te zijn in Google. Door die prominente plaats tussen de zoekresultaten verhoog jij jouw kans op conversies omdat jouw website sneller en beter bereikbaar is. 

Nu een werkzoekende zijn of haar zoekopdracht nog specifieker kan maken, wordt de kans groter dat ze uitkomen bij de juiste vacature. Daarmee zal ook de kwaliteit van de sollicitaties toenemen. 

Next steps
Oké eerlijk is eerlijk, het is nogal wat! Een flinke lijst met eisen en een ingewikkeld technisch stuk. Heb je hier vragen over of ben je op zoek naar advies? Neem contact op, dan doen we het samen.